Gør det rigtigt første gang, ellers …

– gør det igen

Når vi handler på noget eller tager en beslutning, tænker vi ofte, at enten kan vi gøre det rigtigt eller forkert. Gør vi ikke noget rigtigt første gang, er det automatisk forkert. Her er det nemt at give op. Men hvorfor ikke erstatte ordet forkert med igen?

Jeg startede på et nyt arbejde, som jeg ikke havde meget erfaring med, og jeg lavede mange fejl i begyndelsen, der til sidst tærede på min selvtillid. Jeg kunne have sagt til mig selv, at du gør alt forkert, og jeg kan lige så godt finde et nyt job.

Jeg tænkte i stedet på mine opgaver som forhindringsbaner, og jeg genkaldte mig nogle af de computer- og brætspil, som jeg har spillet før i tiden. Når vi taber eller fejler i spil, har vi altid muligheden for at begynde forfra, indtil vi finder den rigtige rutine og kommer videre til den næste bane. Denne strategi hjalp mig med at gøre mit arbejde bedre.

Vi kan lære meget af spil, når vi skal gennem udfordringer i det virkelige liv.

Undgår frygten for at fejle

Vores største frygt, når vi begynder på noget nyt, er at fejle. Det holder os ofte tilbage i at tage chancer. Denne frygt forsvinder, når vi behandler udfordringer i det virkelige liv på samme måde som i spil. Vi tager det ikke så tungt, når vi dør eller bliver slået hjem, for vi ved, vi har muligheden for at give det et nyt forsøg.

Opbygger erfaring

I spil lærer vi gennem gentagelser, hvilke udfordringer vi står overfor, når vi skal videre. Vi opbygger faktisk erfaringer ved at fejle, og vi lærer efterhånden, hvor det er, vi fejler. Derfor ved vi hvilke udfordringer, der skal arbejdes med, og hvordan vi tackler dem. Vi bliver mere åbne overfor vores læringsprocesser.

Afprøve forskellige strategier

Vi kommer på nye strategier til, hvordan vi kommer videre i spillet. Når vi har prøvet en strategi igennem, og det efterhånden går op for os, at den ikke virker, har vi muligheden for at eksperimentere med nye strategier igen og igen.

Udfordringer er ikke noget, der skal klares rigtigt første gang, når vi står overfor dem. I stedet for at give op, når det ikke lykkes i første forsøg, må vi hele tiden se dem som læringsprocesser, som vi kun kan forbedre os igennem og blive klogere på.

Skriv et svar